Slovo uměleckého ředitele

Nostalgie za černou a bílou

„Černobílé“ vidění světa bylo přirozenou součástí rozmachu současné civilizace po dobu více než sta let. Barva se stala příznakem přirozeného – nereprodukovaného – světa přírody. První daguerrotypy, syrové fotografie, němý i zvukový film, převratná televize. Černá a bílá v obrazu znamenaly vždy počátek, úsvit nového technologického stupně. Při zpětném pohledu nám ale vždy připomíná dobu nezvratně minulou, vzdálenou – nostalgie se vkrádá do vzpomínek, spojených s dokumenty doby, reprodukcemi minulosti.

Černá a bílá se staly základem prudkého rozvoje filmové řeči, která je pro nás automatickou součástí audiovizuální kultury od blockbusterů po televizní zpravodajství. Samozřejmost filmového stylu, který nás obklopuje jako membrána obrazů, už se však nespojuje s původní monochromatičností – černobílé vidění je dnes v kinematografii spíše svébytným autorským postojem. Nikoliv retro-nostalgií, ale pokusem resuscitovat dobu, jednoduchou krásu, radost a hrdost spojenou s uvědomělým omezením zneužívaných barev.

Letošní Projekt 100 je zaměřen na temné, potlačené obzory hlavních hrdinů. Černá a bílá, temná a světlá, inverze pohledu. Pomyslné jádro tvoří minikolekce filmů noir, které zosobňují zmiňovaný ponor do existenciálních hlubin duše (Hluboký spánek, Muž z Londýna, Smlouva s vrahem). Hrdinové bez minulosti a budoucnosti jsou pak doplněni postavami plnými vzdoru (Fish Tank, Harold a Maude), vzdoru proti konvencím, společenským zásadám i rodinným pořádkům.

A pokud budete hledat černotu, temný otisk duše, u allenovské komedie Zahraj to znovu, Same nebo Jakubiskových Vtáčkov, sirot a bláznov, vzpomeňte si na Allenovy freudovské inspirace a temnotu doby vzniku československého opusu.

16. ročník Projektu 100 není černobílý, ale černý i bílý. Barvám imaginace zdar!

Pavel Bednařík, umělecký ředitel AČFK


 

© Projekt 100 - 2010 | Asociace českých filmových klubů, o.s.
Asociace českých filmových klubů, Stonky 860, 68601 Uherské Hradiště / realizace nextWEB / admin